інститут культурології

національної академії мистецтв україни

Художня творчість: проект некласичної естетики

Оніщенко О. І.

Художня творчість: проект некласичної естетики.

Монографія.

Монографію виконано в межах фундаментальних досліджень Інституту культурології Національної академії мистецтв України за темою «Нова соціально-культурна реальність в Україні: методологія і наукова практика її дослідження».
 
Рецензенти:
Попович М. В., академік НАН України, доктор філософських наук, професор;
Панченко В. І., доктор філософських наук, професор;
Шульга Р. П., доктор філософських наук, старший науковий співробітник.
 
 У монографії розглядається феномен художньої творчості – одна з пріоритетних проблем дискурсу некласичної естетики, що в другій половині XIX – XX ст. зумовила активні теоретичні пошуки під час її висвітлення (А. Шопенгауер, М. Ґюйо, З. Фрейд, К. Ґ. Юнґ, Е. Панофскі та ін.).
Автор використовує потенціал міжнаукового діалогу, який актуалізує вихід у площину естетики, культурології, мистецтвознавства, етики, психології, що відкриває можливості для всебічного осмислення проблеми художньої творчості в умовах XXI ст.
У монографії реконструйовано один із наріжних принципів некласичної естетики – 
паритетний підхід. Теоретико-методологічні розвідки конкретизуються на прикладах осмислення творчих лабораторій видатних митців світу – Е. Т. А. Гофмана, С. Цвейґа, К. Манна, Л. Вісконті, Г. Міллера, М. Павича та ін.
 
Для фахівців у галузі естетики, теорії та історії культури, мистецтвознавства, викладачів і студентів гуманітарних спеціальностей.
 
© Оніщенко О. І., 2008.
© Інститут культурології НАМ України, 2008.
 
Сторінок: 232.
 
ISBN 978-966-2241-03-7
 
ББК 87.8
О-58
.
ЗМІСТ
 
Богуцький Ю. П.
ВСТУПНЕ СЛОВО…….7
 
ВІД АВТОРА…….8
 
Розділ 1
ПРОБЛЕМА ХУДОЖНЬОЇ ТВОРЧОСТІ В КОНТЕКСТІ ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНИХ ЗАСАД НЕКЛАСИЧНОЇ ЕСТЕТИКИ
1.1. Понятійний апарат некласичної естетики: специфіка теоретичного опрацювання
1.1.1. Емоція як естетична проблема (теоретичний досвід М. Ґюйо)…….10
1.1.2. Понятійний апарат некласичної естетики: до проблеми універсалій та універсалізму…….21
1.2. Іконологічний метод Е. Панофскі: досвід комплексного аналізу…….31
1.3. Методологічний потенціал некласичної естетики
1.3.1. Потенціал паралельного аналізу та його реалізація в структурі некласичної естетики…….42
1.3.2. Моделювання як методологічний чинник некласичної естетики…….52
 
Розділ 2
ПРОБЛЕМА ХУДОЖНЬОЇ ТВОРЧОСТІ ЯК ВИЯВ ТЕОРЕТИКО-ПРАКТИЧНОГО ПАРИТЕТУ
2.1. А. Шопенгауер як естетик…….66
2.2. З. Фрейд – С. Цвейґ: по той бік принципу діалогу…….80
2.3. К. Ґ. Юнґ: вічне повернення…….94
 
Розділ 3
«ПРОВОКАТИВНИЙ» ПОТЕНЦІАЛ НЕКЛАСИЧНОЇ ЕСТЕТИКИ ТА ХУДОЖНЯ ТВОРЧІСТЬ
3.1. Три парадокси маркіза де Сада в контексті європейської культури…….108
3.2. Творчість Л. фон Захер-Мазоха у динаміці культуротворчих процесів XX століття…….119
3.3. Лу Саломе: тотем і табу європейського культуротворення…….131
 
Розділ 4
САМОАНАЛІЗ МИТЦЯ В ДИСКУРСІ НЕКЛАСИЧНОЇ ЕСТЕТИКИ
4.1. Досвід персоніфікації: К. Манн…….146
4.2. Досвід персоніфікації: Г. Міллер…….157
4.3. Досвід персоніфікації: Л. Вісконті…….170
 
Розділ 5
ХУДОЖНІЙ ПРОЕКТ У ПРОБЛЕМАТИЦІ НЕКЛАСИЧНОЇ ЕСТЕТИКИ
5.1. Естетичні рефлексії в літературних дискурсах Е. Т. А. Гофмана та X. Муракамі: діалогічний проект…….184
5.2. Стефан Цвейґ: психоаналітичний проект…….195
5.3. Милорад Павич: постмодерністський проект…….206
 
ПІСЛЯМОВА…….218
 
ЛІТЕРАТУРА…….220