Кохан Тимофій
Феномен серіалу: тенденції американсько-європейського культуротворення
Монографія
Рекомендовано до друку та розміщення в інституційному репозитарії «Культурологія України» Вченою радою Інституту культурології НАМ України (протокол № 7 від 08.10.2024р.)
Монографію виконано в межах фундаментального наукового дослідження Інституту культурології НАМ України за темою:
«Екранна культура в реаліях постсучасності: глобальне суспільство, медіатехнології, рекламна пам’ять»
Керівник теми:
Чміль Г.П., докторка філософських наук, професорка, академікиня НАМ України.
Рецензенти:
Станіславська К.І., докторка мистецтвознавства, професорка,
Бабушка Л.М., докторка культурології, доцентка,
Совгира Т.І., докторка культурології, доцентка.
У монографії реконструйовано європейський та американський досвід розвитку «серіалу» та «серіальної продукції» (перший термін активно ввійшов у теоретичний ужиток, тоді як другий поступово набирає обертів). Показано, що аналіз цих явищ має засновуватися на потенціалі концептуального перехрестя «культурологія – кінознавство», «кінематограф – телебачення».
Заявлена авторська позиція підкріплюється часовим параметром – по-перше «серіал» має вже понад півстолітню історію і «вписується» в логіку історико-культурних етапів ХХ–ХХІ ст., а по-друге, кінознавство, що розвивається понад сто років і активно взаємодіє з іншими сферами гуманітарного знання, зокрема з культурологією, є потужним чинником фіксації, аналізу та оцінки культуротворчих процесів, що визначаються стрімким розвитком телебачення та постійним творчим діалогом «художній фільм – серіал». Усвідомлення можливостей розширення останнього до формату «кінематограф – телебачення» актуалізує дослідницький простір, відкриваючи принципово важливі аспекти в наукових розвідках.
Для фахівців у галузі історії культури, культурології, кінознавства та студентів творчих навчальних закладів.
УДК 791.242:008] (73+4)(045)
К75
Бібліографічний опис:
Кохан Тимофій
Феномен серіалу: тенденції американсько-європейського культуротворення: монографія / Кохан Тимофій Григорович. – К.: Ін-т культурології НАМ України, 2024. – 314 с.
ISBN 978-966-2241-73-0
DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.15189781
ЗМІСТ
РОЗДІЛ 1. Від фільму до серіалу: зміна художньої парадигми 11
1.1. Теоретико-практичне перехрестя «культурологія – кінознавство», «кінематограф – телебачення» в логіці культуротворення 12
1.2. «Серія – серіал – серіальна продукція» як проблема сучасної культурології 28
1.3. Культурологічні терміни як понятійно-категоріальне «забезпечення» дослідницького процесу 35
1.4. Етико-психологічний аспект серіалу: досвід «колективного» типу творчості 49
РОЗДІЛ 2. Феномен серіалу в просторі естетико-мистецтвознавчої проблематики 57
2.1. Реалізація тематичної спрямованості в художньому просторі «серія – серіал – серіальна продукція» 58
2.2. Телевізійні обриси структурних елементів художнього твору: мімезис, канон, стиль 69
2.3. Телевізійні обриси структурних елементів художнього твору: образ, форма, метод 76
2.4. «Жанр – поліжанровість» як естетико-мистецтвознавчий засіб «упорядкування» телевізійного проєкту 89
РОЗДІЛ 3. Жанрова спрямованість сучасного «серіалу – серіальної продукції» 101
3.1. Історичний жанр у логіці регіонального підходу 102
3.1.1. Великобританія 103
3.1.2. Великобританія – Канада – Німеччина – Угорщина 108
3.1.3. США – Угорщина – Ірландія – Канада 113
3.1.4. Ірландія – Канада 119
3.2. Творчо-пошуковий характер біографічного жанру 123
3.2.1. Великобританія 123
3.2.2. США 130
3.2.3. Франція – Німеччина 138
3.2.4 Австрія – Німеччина 141
3.2.5. Іспанія 144
3.3. Жанр екранізації: «за» і «проти» потенціалу ремейку 149
3.3.1. Франція 150
3.3.2. Великобританія 155
3.3.3. США 166
3.4. Специфічні ознаки «телемелодрами»: наслідування естетичних чинників художнього фільму 173
3.4.1. Італія 174
3.4.2. Великобританія 177
3.4.3. Великобританія – США 180
3.4.4. Італія – Іспанія 182
3.4.5. Туреччина 187
РОЗДІЛ 4. Культуротворчий потенціал поліжанровості в просторі поліцейсько-детективно-кримінальної тематики 195
4.1. «Синтез» як активізатор культуротворення: досвід «серіалу – серіальної продукції» поліцейських телепроєктів 196
4.1.1. Італія 197
4.1.2. Франція 208
4.1.3. Іспанія 217
4.1.4. США 227
4.2. Інтерпретація культурно-мистецьких традицій у серіалах скандинавського регіону 241
4.2.1. Норвегія 242
4.2.2. Данія – Франція 246
4.2.3. Швеція 248
4.2.4. Данія 250
4.3. «Поліжанровість» як художній прийом у «поліцейському» серіалі 253
4.3.1. Німеччина 253
4.3.2. Німеччина – Австрія 260
4.3.3.Німеччина – Швеція 263
4.4. Специфіка телепроєктів на теренах політико-ідеологічної тематики 266
4.4.1. Німеччина 266
РОЗДІЛ 5. Нові реалії жанру в динаміці руху «фантастика» – «фентезі» 271
5.1. Історико-культурні традиції осмислення «фантастичного»: Античність – Середньовіччя – Відродження 272
5.2. «Фантастичне – фантастика»: творчо-пошукові тенденції в просторі Нового часу 277
5.2.1. Виявлення нових зображально-виражальних засобів: досвід XVIII – першої половини ХІХ століття 277
5.2.2. Становлення «наукової фантастики»: досвід другої половини ХІХ – початку ХХ століття 280
5.3. Американсько-європейська модель телепроєктів у жанрі «фантастика» 282
5.3.1. США 282
5.3.2. Великобританія 285
5.3.3. Німеччина 287
5.3.4. Великобританія – США 289
5.3.5. Канада 292
5.4. Естетико-художні особливості жанру «фентезі» 294
5.4.1. США 294
5.4.2. Великобританія 298
5.4.3. Італія – Великобританія 300
© Кохан Тимофій, 2024
© Інститут культурології НАМ України, 2024
| Феномен серіалу: тенденції американсько-європейського культуротворення (PDF) |
