Матеріальна підтримка культурних проектів: світовий досвід та можливості застосування в Україні.
.
Колективна монографія.
Затверджено Вченою радою Інституту культурології Національної академії мистецтв України.
Авторський колектив:
Безгін О. І., (керівник), Бернадська Г. Є., Берунова Л. О., Кочарян І. С., Успенська О. Ю.
Люб’язно надали матеріали:
з проблем спонсорства та суспільно значимого маркетингу – Річ Дж.Денніс, професор Коламбія коледж, Чикаго, США;
з досвіду агентства «Arts and Business» за перекладом Яринича С. – Британська Рада в Україні;
з розвитку фандрейзингу в Росії – Димнікова А. І., доктор економічних наук, професор, С.-Петербург; Шекова Є. Л., кандидат економічних наук, Вища школа менеджменту, C.-Петербурзького державного університету;
з регіонального досвіду в Україні – Безгін І. Д., доктор мистецтвознавства, професор; Васильєв С. С., аспірант.
Комп’ютерна обробка даних: Білан В. В.
Рецензенти:
Баканурський А. Г., доктор мистецтвознавства, професор;
Клименюк М. М., доктор економічних наук, професор.
У роботі досліджена методологія матеріальної підтримки культурних проектів на підґрунті вивчення та узагальнення світового досвіду, а також аналізу діяльності в цьому напрямку культурних інституцій України. Висвітлені різні аспекти матеріального забезпечення діяльності мистецьких установ, розроблені конкретні пропозиції й положення щодо формування та здійснення стратегії пошуку, накопичення і використання залучених коштів. Проаналізовано деякі аспекти благодійності та запропоновано заходи з пошуку додаткових джерел фінансування сфери художньої культури.
© Безгін О. І., 2010.
© Інститут культурології НАМ України, 2010.
Сторінок: 192
ISBN 978-966-2241-13-6
УДК 339.138 7-008
ББК 85.74
Б 39
.
ЗМІСТ
ВСТУП…….7
ГЛОСАРІЙ…….9
РОЗДІЛ І. Матеріальне забезпечення закладів культури та мистецтва в Україні: сучасний стан і проблеми розвитку…….11
1.1. Система фінансування культурної сфери…….12
1.2. Витоки, становлення і сучасний стан меценатства та спонсорства в Україні…….26
1.3. Юридична практика українського спонсорства: благодійний і рекламний аспекти…….31
1.4. Регіональний досвід залучення позабюджетних коштів для забезпечення творчо-виробничого й навчального процесів у закладах культури і мистецтва:
1.4.1. Національний академічний драматичний театр імені І. Франка…….41
1.4.2. Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого…….42
1.4.3. Одеський академічний театр музичної комедії імені М. Водяного…….62
1.4.4. Одеський російський драматичний театр…….65
1.4.5. Ялтинський театр імені А. П. Чехова…….67
1.5. Висновки до розділу І…….73
РОЗДІЛ II. Методичні засади стратегічного управління позабюджетними ресурсами в закладах культури…….75
2.1. Досвід Росії:
2.1.1. Особливості розвитку фандрейзингу в Росії, можливості використання в сфері культури України…….76
2.1.2. Позиціювання культурної послуги на ринку донорів…….85
2.1.3. Механізм перетворення донорських коштів з тактичних ресурсів на стратегічні…….91
2.1.4. Методика планування і проведення фандрейзингової кампанії……102
2.2. Висновки до розділу II…….213
РОЗДІЛ III. Аналітичний огляд світового досвіду розвитку спонсорства та суспільно значимого маркетингу доброчинних ініціатив…….115
3.1. Досвід США:
3.1.1. Філантропічна діяльність і доброчинність…….116
3.1.2. Потреба в пошуку коштів. Ринок спонсорства…….124
3.1.3. Вимоги до пропозицій щодо спонсорської підтримки…….130
3.1.4. Негативні прояви у партнерстві…….134
3.1.5. Спеціальні події як джерело фандрейзингу…….135
3.2. Досвід Великобританії:
3.2.1. Історичний огляд. Роль агентства «Art and Business»…….140
3.2.2. Ключові питання взаємодії культури та бізнесу…….144
3.2.3. Співвідношення державної підтримки та спонсорства. Податкові й законодавчі норми…….148
3.2.4. Проблемні питання в отриманні фінансової підтримки культури…….152
3.3. Досвід Австрії:
3.3.1. Модель фінансування культури та роль спонсорства…….155
3.3.2. Податкове законодавство Австрії в сфері культури…….157
3.3.3. Новітні тенденції спонсорства культурних проектів…….157
3.3.4. Посередницькі організації в діалозі культури і бізнесу…….164
3.4. Досвід Франції:
3.4.1. Матеріальна підтримка культури державою і сучасні тенденції спонсорства…….167
3.4.2. Податкові реформи в сфері підтримки культури бізнесом…….168
3.4.3. Досвід успішної співпраці бізнесу і культури…….169
3.5. Висновки до розділу III…….172
ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ ТА ПРОПОЗИЦІЇ…….174
КОНЦЕПЦІЯ…….178
ЛІТЕРАТУРА…….186